Nordic Walking

Houding en techniek

 

Nordic Walking zorgt ervoor dat het wandelen effectiever wordt omdat met name de rug-, schouder- en armspieren, door het gebruik van de poles, tijdens het wandelen gebruikt worden.
Tijdens de goed uitgevoerde Nordic Walking techniek worden de spieren in nek, schouders en armen doorlopend aangespannen en ontspannen. Ook de rug-, buik- en bilspieren worden optimaal gebruikt. Doordat, vergeleken met wandelen, de totale actieve hoeveelheid spiermassa tijdens het Nordic Walking is toegenomen, is het energiegebruik gemiddeld 20% hoger.

 

Gezondheids-
niveau


Er zijn drie verschillende niveaus:
Het gezondheidsniveau biedt een ieder die met of zonder een lichamelijke beperking, de mogelijkheid om in de buitenlucht aan zijn conditie en lichamelijke gesteldheid te werken. Het ontlast de gewrichten en kan zorgen voor de ontspanning in de nek- en schouderregio. De wervelkolom wordt ondersteund door het gebruik van de poles.

Fitnissniveau

 

 

Het fitnessniveau biedt een voordeel aan het gehele lichaam, bij een goed uitgevoerde techniek. De hartslag kan gemiddeld oplopen van 5 tot ongeveer 17 slagen hoger. Het energiegebruik kan tot 46% toenemen. Het biedt een totale body workout en kan hierdoor het uithoudingsvermogen vergroten.

 

Sportniveau

 

Het sportniveau is geschikt voor fitte sporters die een uitdaging willen waarbij de fysieke grenzen verlegd worden. Door een uitgekiend trainingsprogramma wordt Nordic Walking meer dan wandelen met poles alleen. Naast heuveltrainingen op de wisselende ondergronden, staan oefeningen voor alle grote spiergroepen van het lichaam centraal. Op het strand en in het bos
is dit het beste te beoefenen. Ik nodig graag de sportieve mensen uit dit te komen doen.

 

Een goede warming-up is altijd belangrijk.
Informatie over kleding, schoenen en materiaal kunt U terecht bij uw instructeur en via Sportshop Van Tol, Voorstraat 56-58 Poeldijk. Tel. 0174-245037